#uMnieDziała: Marta Kołak
Data publikacji: 02.07.2025#uMnieDziała to rozmowy z ludźmi, którzy ogarniają pracę z młodzieżą. Te same pytania, różne odpowiedzi – każda to inna historia, inne doświadczenia i cenne lekcje. Bo nie musisz wszystkiego odkrywać od zera. Zobacz, co działa – i weź z tego coś dla siebie.
🧔♀️ Kim jest Marta?
Mam 26 lat i z programem Równać Szanse jestem związana już od ponad 10 lat. Najpierw jako uczestnik, następnie lider Młodzieżowej Szkoły Liderów, a obecnie jako koordynator.
Pracuję w Bibliotece i Centrum Kultury, Rekreacji w Krobi, gdzie organizuję przeróżne eventy, zajmuję się pracą biblioteczną, a także piszę projekty takie jak Równać Szanse.
Ponadto prowadzę swoją firmę animacyjną i salę urodzinowa dla dzieci. Jak łatwo zauważyć – nie lubię nudy!

📣 Jak i gdzie znajdujesz młodzież do działań? Co Ci się sprawdza w rekrutacji?
Nie posiadam jednej sprawdzonej w 100% zasady, krok po kroku jak przeprowadzić rekrutację do projektu. Do tej pory zawsze startowaliśmy podobnie, jednak kolejne etapy za każdym razem, ze względu na specyfikę projektu, były różne.
A więc od czego ruszamy? Promocja na social mediach. Warto w tym momencie poprosić administratorów gminnych portali o udostępnienie tego u siebie, to poszerzy nam zakres odbiorców.
Do tego plakaty w uczęszczanych przez młodzież miejscach, rozmowy w czasie różnego rodzaju eventów czy chociażby wizyt w bibliotece, spotkania w szkołach, darmowe szkolenia.
To powinno przyciągnąć uwagę młodzieży, a jeśli i wtedy grupa jest za mała, zasugerować można potencjalnie zainteresowanym, by zabrali kogoś ze sobą.
🤝 Jak włączasz młodzież w planowanie i podejmowanie decyzji w projekcie?
Słucham i obserwuję! W mojej pracy często spotykam młodych ludzi, którzy mają głowy pełne pomysłów.
Anonimowe ankiety wiele w tym wypadku mogą zdziałać np. w formie skrzyneczki, do której można wrzucać wszystkie swoje pomysły, czy formularza Google.
Najtrudniej jest zacząć! Po pierwszym zrealizowanym przeze mnie projekcie miałam już co najmniej kilka pomysłów na kolejne. Skąd? Młodzież sama w trakcie spotkań projektowych mówiła o tym co chciałaby jeszcze zrobić albo jak powinien wyglądać kolejny projekt.
🚀 Jak zaczynasz projekt z młodzieżą? Co jest dla Ciebie najważniejsze na starcie?
Zabawą, przełamaniem pierwszych lodów, wyjazdem integracyjnym, podczas którego będą mieli okazję pracować w grupach.
Dobra integracja i poznanie siebie wzajemnie to klucz to tego by młodzi dobrze czuli się w projekcie, mieli zaufanie do koordynatora i innych uczestników,
💙 Co robisz, żeby zbudować dobre relacje z młodzieżą i zyskać ich zaufanie?
W zasadzie częściowo odpowiedź na to pytanie ukryta jest już w poprzedniej. Moim zdaniem bardzo ważny jest w tym wszystkim także wzajemny szacunek.
Otwarte nakreślenie zasad i przestrzeganie ich. Mówienie o tym co było dobre, ale także analizowanie niepowodzeń i wyciąganie z nich lekcji.
👐 Jak radzisz sobie z „trzymaniem rąk z tyłu” i dawaniem młodym przestrzeni do samodzielności i popełniania błędów gdy korci Cię, żeby robić coś za nich?
W tym momencie dochodzimy moim zdaniem do najtrudniejszego zadania dla koordynatora.
Nie jest to łatwe i myślę, że sami koordynatorzy uczą się tego wraz z każdym kolejnym projektem.
Młodzież musi mieć przestrzeń do porażki, bo dzięki temu jeszcze bardziej doceni sukces. Często trzeba się hamować, a nawet gryźć w język, ale przynosi zamierzone efekty.
🪫 Co robisz, gdy widzisz, że grupa traci energię do działania i projekt zaczyna „siadać”?
Moim sposobem na takie sytuacje jest powrót do integracji i zabawy.
Najlepiej jest w tym momencie odpuścić, choć na chwilę działania projektowe i dać młodym odskocznię od obowiązków, które mogą ich już przytłaczać.
Świetnie sprawdzi się wtedy wspólna nocka pełna atrakcji (maraton filmowy z popcornem i pizzą, karaoke, gry planszowe i wiele innych). To daje młodym motywację i chęci do działania.
😡 Jak sobie radzisz, gdy w grupie pojawią się konflikty?
Nie panikować. To naturalne zwłaszcza wśród młodzieży w okresie dojrzewania.
Należy wtedy przypomnieć młodym o przyjętych wcześniej zasadach i wzajemnym szacunku, a także zadbać by mogli oni wyjaśnić trudne dla nich kwestie, w spokojnej i przyjaznej atmosferze wspierając, pomagając i tłumacząc jeśli tylko jest taka możliwość i potrzeba.
🌍 Jak dbasz o to, żeby być na bieżąco ze światem młodzieży?
Korzystam z tych samych portali społecznościowych co oni. Zawsze gdy nie znam pewnych zwrotów i zdarzeń dopytuję.
Młodzież sama chętnie wprowadza nas dorosłych w swój świat. Musimy wykazać się w tej kwestii zaangażowaniem i wyrozumiałością.
🔥 Jak dbasz o swoją energię w pracy z młodzieżą? Co robisz, żeby się nie wypalić, skąd czerpiesz siłę do działania?
Praca projektowa z młodzieżą jest bardzo nieprzewidywalna, co za tym idzie niezwykle ciężko byłoby tu popaść w rutynę.
Gdy czasem czuję się przesycona tym wszystkim, na chwilę daję sobie czas na odpoczynek, zanurzam się w księgowość projektu i pozostałe tematy zawodowe, by później wrócić z nową energią i chęciami do działania.
🎓 Gdybyś miała dać 3 rady osobie, która zaczyna pracę z młodzieżą, co by to było?
💙 Nie bój się, nie zakładaj najgorszego, nie taka młodzież straszna jak ją malują (zwłaszcza dorośli!).
💙 Bądź otwarty i znajdź w sobie wewnętrzne dziecko. Ten projekt to też super przeżycie dla ciebie!
💙 Zapnij pasy i przygotuj się na niespodziewane!
💙 Nie oczekuj od młodzieży od razu wielkich efektów. Wprowadzaj ich w projekt krok po kroku, stopniowo zwiększając zakres odpowiedzialności i poziom trudności działań.
👀 Sprawdź poprzednie rozmowy:
👉 #1: Natalia Wolko-Stempniewicz
👉 #2: Kamil Zbietka
👉 #3: Marta Rogalewska
👉 #4 Jowita Wójcik-Zielińska
👉 #5 Andrzej Kosmowski