Panel wnioskodawcy
Serwis rownacszanse.org.pl wykorzystuje pliki cookies, które będą zapisywane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo zmienić ustawienia przeglądarki internetowej i wyłączyć zapis plików cookies.
Wróć do początku

Równać Szanse: Sprawdzony przepis na pracę z młodzieżą

Data publikacji: 27.12.2024
Praca z młodzieżą

Pracujesz z młodzieżą? Chcesz, żeby młodzi ludzie się rozwijali i lepiej wystartowali w dorosłość? A może chcesz zacząć, ale nie wiesz jak? Pewnie często słyszysz, że „dzisiejsza młodzież jest trudna” – że nie chce się angażować, wszystko ich nudzi, siedzą tylko w telefonach. W Równać Szanse od 25 lat udowadniamy, że to mit. Młodzi chcą działać – trzeba im tylko dać właściwą przestrzeń i wsparcie.

Skopiowano!

Nasza filozofia

W Równać Szanse chodzi o rozwój! Chcemy rozwijać kompetencje młodych ludzi. Chcemy pomóc w rozwoju osób pracujących z młodzieżą. Chcemy, żeby lokalne środowiska rozwijały swoją ofertę i myślenie o młodych ludziach.

To właśnie poprzez rozwój kompetencji społecznych i emocjonalnych młodzi ludzie będą stawać się pewni siebie, zaangażowani i lepiej będą radzić sobie w różnych sytuacjach, które przyniesie życie.

W Równać Szanse konsekwentnie stosujemy podejście, które może wydawać się nieintuicyjne – zamiast organizować zajęcia DLA młodzieży, tworzymy przestrzeń, w której młodzi mogą działać SAMODZIELNIE.

Nie mówimy im, co mają robić. Nie prowadzimy za rękę. Pozwalamy popełniać błędy i uczyć się na nich.

Może się zastanawiasz – jak to w ogóle działa? Przecież młodzież potrzebuje przewodnictwa, struktury, jasnych zasad i dorosłego który, będzie im towarzyszył. 

To prawda, ale równocześnie potrzebuje też czegoś więcej – szansy na sprawdzenie się, na wzięcie odpowiedzialności za własne pomysły i działania.

Nasza metoda opiera się na czterech kluczowych filarach:

Projekt społeczny jako narzędzie

Projekty w RS nie są przypadkowym zbiorem zajęć. To przemyślane działania z jasno określonymi celami, realistycznym harmonogramem i budżetem. Co ważne – są mocno osadzone w lokalnej społeczności. Młodzi działają w swoim środowisku, odpowiadają na lokalne potrzeby i szukają sojuszników wśród mieszkańców, instytucji, organizacji i lokalnych biznesów.

Cele rozwojowe jako priorytet

Najważniejszym celem nie jest sam projekt (np. zorganizowanie festiwalu czy wydanie gazety), ale rozwój kompetencji młodych ludzi. Projekt jest pretekstem do rozwijania umiejętności społecznych i emocjonalnych – od planowania i organizacji, przez komunikację, po radzenie sobie z wyzwaniami.

Przestrzeń do samodzielnego działania

Młodzi sami decydują o tym, co i jak robią. Planują działania, ustalają harmonogram, dzielą się zadaniami. Pracują w zmieniających się zespołach, próbują nowych ról, uczą się na własnych błędach. Ta samodzielność buduje w nich poczucie sprawczości i odpowiedzialności.

Wspierająca rola koordynatora

Dorosły nie zarządza projektem – jest raczej przewodnikiem i wsparciem. Tworzy bezpieczną przestrzeń do działania, prowadzi rozmowy przez zadawanie pytań i zachęcanie do dyskusji, a także udziela pomocnych wskazówek i sugestii. Pozwala na popełnianie błędów, ale pomaga wyciągać z nich wnioski.

Te cztery filary tworzą kompleksową metodę, która skutecznie wspiera rozwój młodych ludzi i przygotowuje ich do wyzwań dorosłego życia.

Co w praktyce oznacza „dać przestrzeń”?

Wyobraź sobie, że grupa młodych ludzi chce zorganizować festiwal muzyczny w swojej miejscowości. W tradycyjnym podejściu dorośli przejęliby kontrolę – ustalili program, wynajęli sprzęt, rozdzielili zadania.

W naszym programie wygląda to inaczej. Młodzi sami decydują  – od wyboru wykonawców, przez promocję, po sprawy techniczne.

Dorosły koordynator jest obok – wspiera, doradza gdy trzeba, ale nie przejmuje sterów.

To młodzież prowadzi rozmowy z władzami gminy, negocjuje z wykonawcami, rozwiązuje problemy logistyczne.

Twoją rolą jako dorosłego jest tworzenie bezpiecznych ram do działania. Jesteś jak przewodnik górski – nie zanosisz turysty na szczyt, ale pokazujesz bezpieczną trasę, ostrzegasz przed zagrożeniami i służysz radą gdy trzeba.

To wymaga zmiany myślenia – zamiast instruować i kontrolować, uczysz się zadawać pytania: „Jak chcecie to zrobić?„, „Co może pójść nie tak?„, „Jakie widzicie rozwiązania?„.

Dajesz młodym przestrzeń do samodzielnego znajdowania odpowiedzi. Motywujesz to kolejnych prób, doradzasz w podjęciu decyzji. Wspierasz po błędach i świętujesz ich sukcesy.

Dlaczego to działa?

Bo młodzi ludzie najlepiej uczą się przez doświadczenie.

Gdy sami muszą załatwić pozwolenia w urzędzie, przekonują się, jak działa administracja. Gdy negocjują z właścicielem sali, rozwijają umiejętności komunikacji. Gdy muszą pogodzić różne wizje w zespole, uczą się współpracy i kompromisu.

Te kompetencje – planowanie, komunikacja, współpraca, radzenie sobie z problemami – są bezcenne w dorosłym życiu. A najlepiej rozwija się je właśnie w działaniu, nie na warsztatach czy szkoleniach.

Co zyskują młodzi?

Przede wszystkim wiarę w siebie i swoje możliwości.

Gdy młody człowiek widzi, że jego pomysł został zrealizowany, że poradził sobie z przeciwnościami, że inni docenili jego pracę – buduje to w nim poczucie sprawczości i pewność siebie.

Dodatkowo rozwija kluczowe kompetencje:

  • Uczy się planować i organizować działania
  • Rozwija umiejętności komunikacyjne
  • Poznaje swoje mocne strony i ograniczenia
  • Uczy się współpracy w grupie
  • Zdobywa praktyczną wiedzę o funkcjonowaniu lokalnej społeczności

Dla kogo jest Równać Szanse?

Dla każdego, kto chce pracować z młodzieżą w sposób, który naprawdę przygotowuje ich do dorosłego życia. Nie musisz mieć doświadczenia. Wręcz przeciwnie – taki brak może być zaletą, bo nie będziesz mieć typowych nawyków standardowej pracy z młodymi.

Nauczymy Cię naszej metody. Potrzebujesz tylko otwartości na zmianę myślenia o pracy z młodymi i gotowości do uczenia się razem z nimi.

Pamiętaj, że nie jesteś sam. Mamy już 25 lat doświadczenia i ponad 3 500 zrealizowanych projektów. Wiemy, jakie wyzwania mogą się pojawić i jak sobie z nimi radzić.

Zrób pierwszy krok

Jeśli czujesz, że to podejście do Ciebie przemawia – dołącz do nas!

Nie obiecujemy, że będzie łatwo. Obiecujemy za to, że będzie to fascynująca przygoda, która zmieni nie tylko młodych ludzi, ale także Ciebie. Bo w Równać Szanse wszyscy się uczą – młodzież rozwija swoje kompetencje, a dorośli uczą się nowego spojrzenia na pracę z młodymi.

Równać Szanse to więcej niż program grantowy – to społeczność ludzi, którzy chcą pracować z młodzieżą w sposób, który naprawdę przygotowuje ich do życia.

Jeśli masz pytania lub wątpliwości, to daj znać, chętnie na nie odpowiemy. Bo wiemy, że zmiana myślenia o pracy z młodzieżą to proces – i chcemy Ci w nim towarzyszyć.

Kontakt

Chętnie pomożemy i rozwiejemy wątpliwości

Paweł Walecki
🧑‍💼 Dyrektor Programowy
✉️ pawel.walecki@civispolonus.org.pl
☎️ 609 458 344
ℹ️ Sprawy merytoryczne