#uMnieDziała: Jowita Wójcik-Zielińska
Data publikacji: 04.06.2025#uMnieDziała to rozmowy z ludźmi, którzy ogarniają pracę z młodzieżą. Te same pytania, różne odpowiedzi – każda to inna historia, inne doświadczenia i cenne lekcje. Bo nie musisz wszystkiego odkrywać od zera. Zobacz co działa – i weź z tego coś dla siebie.
🧔♀️ Kim jest Jowita?
Zawodowo obecnie jestem pracownikiem Wydziału Rozwoju i Pozyskiwania Środków Finansowych w Urzędzie Miasta i Gminy w Staszowie – woj. świętokrzyskie, wcześniej przez ponad 6 lat pracowałam w organizacji pozarządowej zajmując się m. in. koordynowaniem działań związanych z realizacją operacji w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz pozyskiwaniem dodatkowych środków finansowych na działalność organizacji.
Realizowałam i koordynowałam wiele projektów z różnych programów, m. in.: Równać Szanse, Fundacji Orlen, Fundacji BGK, Fundacji Banku Pekao S.A., Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich FIO i NOWE FIO, Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Dzięki realizacji działań projektowych zdobyłam wartościową wiedzę o lokalnej społeczności, która po latach emigracji jest dla mnie bezcenna.
Z Programem Równać Szanse związana jestem od 2019 roku, kiedy to w trudnym czasie pandemii koordynowałam pierwszy projekt z młodzieżą. W pełni popieram metodykę Programu Równać Szanse i jeśli to tylko możliwe stosuję ją w innych projektach i działaniach dedykowanych młodym osobom.
Współpracuję z lokalnymi instytucjami oraz organizacjami pozarządowymi – w tym KGW – wspierając tworzenie i realizację oddolnych inicjatyw lokalnych. Jestem zwolenniczką hasła, które można przypisać do wielu działań: „Potrzeby należy identyfikować, możliwości – pokazywać, fundusze – organizować”.
Prywatnie kocham czytać i odkrywać na nowo naturę i jej możliwości.

📣 Jak i gdzie znajdujesz młodzież do działań? Co Ci się sprawdza w rekrutacji?
Z racji tego, że nie jestem pedagogiem, dodatkową kwestią jest tu wzbudzenie zaufania młodych ludzi i przedstawienie programu, zasad i metodyki tak, aby młodzież chciała „w to wejść” i tworzyć projekt.
Prezentacja działań młodzieży z innych projektów – tych lokalnych i tych ogólnopolskich – to moje „must have” na każdym pierwszym spotkaniu informacyjnym, które zazwyczaj organizuję we współpracy z dyrekcją szkół.
W rekrutacji sprawdza się również model łańcuszkowego dołączania do projektu – znajomi/koledzy osób, które już chcą działać, sami rekrutują kolejnych uczestników.
🤝 Jak włączasz młodzież w planowanie i podejmowanie decyzji w projekcie?
Od początku młodzież powinna mieć poczucie, że to ich projekt i to oni go współtworzą i mają realny wpływ na poszczególne działania projektowe – to oni planują, decydują, organizują, działają – nie są jedynie biernymi uczestnikami.
Dzielenie się pomysłami, dyskusje, grupy zadaniowe, wspólne tworzenie harmonogramu i budżetu zadań, możliwość wprowadzania zmian, omówienie i prezentacja osiągnięć oraz feedback jako informacja zwrotna – to metody realizacji projektów RS.
Młodzież od pierwszego spotkania i od pierwszego przysłowiowego zamówienia pizzy powinna czuć swoją decyzyjność.
🚀 Jak zaczynasz projekt z młodzieżą? Co jest dla Ciebie najważniejsze na starcie?
Na starcie najważniejsze jest: zbudowanie relacji, określenie wspólnej wizji oraz ustalenie jasnych zasad współpracy.
Pierwszym krokiem jest luźna rozmowa, poznanie zainteresowań, talentów i doświadczeń – gry integracyjne świetnie się tu sprawdzają.
Zawsze powtarzam młodzieży, że nie jestem pedagogiem i nie postrzegam ich przez pryzmat ocen czy szkolnych ról. W projekcie działamy i wyciągamy wnioski.
Nawet jeśli na początku młodzi są nieśmiali, warto zadawać pytania i aktywnie słuchać, co mają do powiedzenia.
💙 Co robisz, żeby zbudować dobre relacje z młodzieżą i zyskać ich zaufanie?
Budowanie dobrych relacji z młodzieżą i zdobywanie ich zaufania to proces, który wymaga czasu, otwartości i szczerego zaangażowania.
Autentyczność to recepta:
– Słuchanie, a nie pouczanie, traktowanie młodzieży jako partnerów, a nie uczestników projektu.
– Warto przyznać się do błędu, powiedzieć „nie wiem”.
Odwrócenie ról – młodzież może wiele nauczyć nas dorosłych, nie tylko w kwestii mediów społecznościowych, ale to, czego ja uczę się w każdym projekcie – „kontrolowanego wyluzowania” i młodzieżowego zarządzania czasem – zdążymy… 🙂
Dzielenie się swoimi doświadczeniami, podobnymi sytuacjami, z którymi się mierzą teraz, pokazuje, że rozumiem ich perspektywę.
👐 Jak radzisz sobie z „trzymaniem rąk z tyłu” i dawaniem młodym przestrzeni do samodzielności i popełniania błędów, gdy korci Cię, żeby robić coś za nich?
Nie jest to proste, ale najważniejsze jest zrozumienie przez dorosłego, że projekt to narzędzie do rozwoju młodzieży – przestrzeń, w której mogą się wiele nauczyć.
Kluczem jest uświadomienie sobie, że błędy to integralna część nauki, a rolą koordynatora jest wspieranie, a nie wyręczanie.
Sztuką jest pozwolić młodym przejąć zadania, nawet jeśli efekt nie będzie idealny – to ich projekt, a nie Twój.
Warto wyznaczyć młodzieży konkretne obszary, za które są w pełni odpowiedzialni, i jasno powiedzieć, że Ty się w nie nie wtrącasz.
Cierpliwość jest tu bardzo wskazana – gdy korci mnie, by wkroczyć, liczę w myślach do dziesięciu i przypominam sobie, że to ich proces nauki, nie mój 🙂
Mówię młodzieży, że mogą zawsze przyjść po poradę, ale decyzje zostają po ich stronie. Zamiast mówić: „Powinieneś to zrobić inaczej” pytam: „Jak myślisz, dlaczego to nie zadziałało?”
Młodzi powinni zawsze móc liczyć na moją obecność i wsparcie jako koordynatora.
🪫 Co robisz, gdy widzisz, że grupa traci energię do działania i projekt zaczyna „siadać”?
Spadek motywacji, który nazywam „zmęczeniem materiału,” jest normalny w każdym kilkumiesięcznym projekcie.
Pierwsza sprawa to zapytanie o źródło spadku zaangażowania – może to być zmęczenie, natłok innych obowiązków (w tym szkolnych), brak jasności w zadaniach, czy też po prostu nuda.
Jeśli widzę, że wszyscy są zmęczeni, wprowadzam „reset” w projekcie – ustalam czas kilku dni/tygodnia przerwy, gdzie odzyskujemy energię. Po tym czasie organizujemy luźne spotkanie, najlepiej z poczęstunkiem 🙂 i omawiamy obecną sytuację.
Wyjaśniam, dlaczego to, co robią, jest i powinno być ważne dla nich samych (pogadanka o odpowiedzialności), przy czym podkreślam i przypominam, co już udało się osiągnąć w projekcie.
Jeśli jest coś niejasne lub młodzież ma inne pomysły niż wcześniej zakładaliśmy – omawiamy temat.
😡 Jak sobie radzisz, gdy w grupie pojawią się konflikty?
Jest to trudne pytanie i zależy od danej sytuacji. Kluczowe jest na pewno szybkie działanie – jeśli to tylko możliwe, by uniknąć eskalacji problemu.
Przede wszystkim muszę zrozumieć, co się wydarzyło i co jest przyczyną konfliktu. Pytam osoby zaangażowane, jakie są ich perspektywy, bez oceniania, i jakie mają propozycje rozwiązania tej sytuacji, czego oczekują.
Jeśli problem dotyczy wszystkich uczestników projektu – rozmawiamy na wspólnym forum i szukamy rozwiązania, dzięki któremu będziemy mogli kontynuować działania projektowe.
🌍 Jak dbasz o to, żeby być na bieżąco ze światem młodzieży?
Będąc mamą obecnie 14-latki, muszę być na bieżąco ze światem młodych 🙂
Recepta to aktywne słuchanie i zrozumienie perspektywy młodych: ich zainteresowań i problemów.
W projekcie dobrym sposobem są wspólne wyjścia i wyjazdy integracyjne, luźne rozmowy o szkole, rówieśnikach i otaczającym nas świecie.
🔥 Jak dbasz o swoją energię w pracy z młodzieżą? Co robisz, żeby się nie wypalić, skąd czerpiesz siłę do działania?
Wyznaję zasadę „im mniej czasu, tym go więcej”. Wszystko, co robię w jakimś celu, z jakimś przesłaniem, daje mi motywację do działania.
Młodzi też potrafią dać dobrą energię 🙂 Czasami wystarczy jedno dobre słowo, podziękowanie czy entuzjazm, żeby poczuć przypływ motywacji.
Oprócz tego zajmuję się swoimi zainteresowaniami, które dają mi energię i pomagają oderwać się od codziennych obowiązków.
Dbam o to, by życie nie kręciło się tylko wokół pracy z młodzieżą – rozwijam swoje umiejętności, które są bardzo różnorodne.
🎓 Gdybyś miała dać 3 rady osobie, która zaczyna pracę z młodzieżą, co by to było?
To ja dam 5 🙂
💙 Słuchaj i traktuj młodzież jak równorzędnych partnerów w rozmowie i działaniu. Zamiast narzucać swoje pomysły, wysłuchaj ich opinii, potrzeb i pomysłów. Nawet jeśli nie zawsze się z nimi zgadzasz, pokaż, że ich zdanie ma dla Ciebie znaczenie.
💙 Stwórz przestrzeń, w której młodzież czuje się bezpieczna, akceptowana i szanowana – bez względu na swoje pomysły, wygląd, ubiór czy sposób bycia. Zadbaj o to, by każdy czuł, że jest ważną częścią grupy.
💙 Daj młodzieży przestrzeń do samodzielności i błędów – Twoja rola to wspieranie, a nie wyręczanie.
💙 Nie zakładaj, że wiesz wszystko. Świat młodzieży dynamicznie się zmienia – bądź gotowy, by się od nich uczyć, dostosowywać swoje podejście i akceptować nowe pomysły.
💙 Nie oczekuj od młodzieży od razu wielkich efektów. Wprowadzaj ich w projekt krok po kroku, stopniowo zwiększając zakres odpowiedzialności i poziom trudności działań.
👀 Sprawdź poprzednie rozmowy:
👉 #1: Natalia Wolko-Stempniewicz
👉 #2: Kamil Zbietka
👉 #3: Marta Rogalewska