Panel wnioskodawcy
Serwis rownacszanse.org.pl wykorzystuje pliki cookies, które będą zapisywane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo zmienić ustawienia przeglądarki internetowej i wyłączyć zapis plików cookies.
Wróć do początku

Cystersi, archeologia i inspiracje - 2005

Realizowany przez:

Bierzwnickie Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci i Młodzieży, Bierzwnik

Cel:

Poznanie historii Cystersów na terenie Pomorza Zachodniego

Odbiorcy projektu:

Młodzież gimnazjalna i licealna z terenu Gminy Bierzwnik

Opis projektu:

Projekt składa się z 4 części.
Część I to aktywny udział młodzieży gimnazjalnej i licealnej z terenu Gminy Bierzwnik w Ogólnopolskim Forum Gmin Cysterskich i użytkowników obiektów cysterskich i pocysterskich, które odbędzie się w dniach 2-5.06.2005 . Młodzi ludzie pod opieką pani Anny Szumielewicz-Hać nawiążą współpracę ze Stowarzyszeniem Ochrony Dziedzictwa Pocysterskiego w Bierzwniku – organizatorem Forum i uczestnicząc, będą mieli okazję poznać ideę budowania spójnego Szlaku Cysterskiego na Pomorzu Zachodnim, połączenia go ze Szlakiem Ogólnopolskim i Szlakiem Cysterskim na terenie Niemiec, Danii i Holandii. Młodzi ludzie włączą się aktywnie w czynności organizacyjne: przygotują identyfikatory dla uczestników, będą prowadzili promocję i m.in. stworzą stronę internetową , gdzie znajdą się informacje o Forum i całego projektu Cystersi, archeologia i inspiracje, zrobią też dokumentację fotograficzną z przebiegu Forum.
Część II – odbędzie się w lipcu 2005r na terenie obiektu dawnego klasztoru w czasie prowadzenia badań archeologicznych. Młodzież zapozna się z obiektem, jego historią i planami, dotyczącymi budowy szlaku cysterskiego. Młodzi ludzie nauczą się posługiwać sprzętem archeologicznym, poznają metody pomiarów i sposoby prowadzenia dokumentacji rysunkowej z wykorzystaniem aparatu cyfrowego i laptopa. Tę część poprowadzi pani Barbara Stolpiak ze studentami archeologii i z pomocą członków Klubu Archeologa. W następnych dniach uczestnicy zostaną podzieleni na grupy w zależności od zainteresowań i będą brali udział w zajęciach, informatycznych, teatralnych i dziennikarskich, malarskich, lepienia z gliny i wikliniarskich. Zajęcia te poprowadzą: młodzież , członkowie stowarzyszenia i wolontariusze z naszej gminy i Studenci z klasą
Efektem tej części będzie Lekcja historii dla mieszkańców gminy. Będzie to dzień prezentacji wytworów pracy uczestników zajęć. Wystawa poplenerowa prac plastycznych i fotograficznych, zainspirowanych historią i architekturą klasztoru, wystawa ceramiki, przedmiotów z wikliny, przedstawienie pt. Przybycie cystersów do Bierzwnika, strona internetowa i opis w gazecie Agrafka Archeologiczna.
Część III to wystawa prac uczniów na dożynkach gminnych we wrześniu i w szkołach podstawowych w naszej gminie w październiku.
Część IV – zajęcia w Klubie Archeologa. Od września do marca uczniowie będą spotykać się co 2 tygodnie. Zaplanowaliśmy 10 spotkań, na których odbędą się następujące zajęcia:
1.Jak przygotować materiał do gazety? Wykorzystanie nowoczesnych technik informatycznych w przesyłaniu informacji.
1. Co jadali cystersi? Uczniowie zdobywają wiadomości na temat roślin uprawianych w Bierzwniku i zwierząt hodowanych za czasów cystersów, a następnie robią wystawę tych roślin i zwierząt z okazów zasuszonych i fotografii w gablocie.
2. I ty zostaniesz archeologiem. Wizyta na wydziale Archeologii UAM w Poznaniu. Zapoznanie się z tokiem studiów, warunkami, jakie musi spełniać przyszły archeolog. Efektem wycieczki będzie reportaż w gablocie Klubu Archeologa.
3. Fizyka pomaga archeologom. Metody datowania obiektów archeologicznych za pomocą izotopów. Uczniowie, korzystając z informacji uzyskanych na wycieczce do Poznania, artykułów w Wiedzy i Życiu i filmów z kanału Discovery, poznają sposoby datowania w archeologii.
4. Centralne ogrzewanie w cysterskim klasztorze. Zapoznanie się z systemem grzewczym w klasztorze. Wykorzystanie zjawisk fizycznych przy opracowaniu ogrzewania, porównanie systemu ogrzewania w klasztorze bierzwnickim z innymi z tego okresu. Wykorzystanie artykułów i filmów z Discovery.
7-8 Poszukiwanie skarbów na terenie gminy. Uczniowie będą dokumentować zabytkowe obiekty na terenie gminy Bierzwnik. We wsiach i okolicy są zabytkowe, obiekty np. kościoły, młyny. Przy pomocy aparatu cyfrowego uczniowie sfotografują te obiekty, a następnie naniosą na mapę gminy, aby było wiadomo, gdzie one dokładnie się znajdują. Zbiorą też informację o tych obiektach. Tak powstanie dokładna dokumentacja, która będzie pomocna przy wytyczaniu szlaku cysterskiego.
9 –10 Dzielimy się wiedzą i doświadczeniem. Wizyty w gimnazjach w Pełczycach i Reczu. Członkowie Klubu Archeologa opowiedzą i pokażą, co zrobili w czasie trwania projektu. Będzie to wystawa fotografii i prezentacja przygotowana za pomocą laptopa i rzutnika. Sprzęt ten będzie również wykorzystywany przez uczestników projektu na lekcjach historii, fizyki, biologii, geografii, na których będą oni prezentowali efekty swoich działań

Budżet projektu: 21 950 zł zł

Dotacja: 16 000 zł

Rocznik: 2005

Nitka: Ogólnopolski Konkurs Grantowy

Bierzwnickie Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci i Młodzieży, Bierzwnik

Miejscowość: Bierzwnik

Ulica, nr domu i lokalu: Sienkiewicza 17

Kod pocztowy i Poczta: 73-240 Bierzwnik

Województwo: zachodniopomorskie

Powiat: choszczeński

Adres strony internetowej: –

Cystersi, archeologia i inspiracje

Dworcowa 14, 73-240 Bierzwnik, Polska

Więcej