Jak rozmawiać z młodzieżą o Równać Szanse
Data publikacji: 21.01.2025Jeśli czytasz ten wpis, to pewnie zastanawiasz się, jak opowiedzieć młodym o Równać Szanse tak, żeby ich to naprawdę zainteresowało. Może nawet trochę się stresujesz – w końcu to Twój pierwszy kontakt z programem. Spoko, przejdziemy przez to krok po kroku!
Zanim zaczniesz rozmawiać z młodzieżą…
Najważniejsze – zrozum swoją rolę!
To jest klucz do wszystkiego. W RS nie jesteś nauczycielem, który wie wszystko najlepiej. Nie jesteś też „szefem projektu”. Jesteś bardziej jak… przewodnik, który pomaga młodym odkryć ich własną drogę.
Jak mówi jeden z doświadczonych koordynatorów:
💬 „Ważną lekcją jest to, żeby jako koordynator 'mieć ręce zawsze z tyłu’. Co to znaczy? To znaczy tyle, że my, jako koordynatorzy, powinniśmy być przewodnikami sugerującymi się tym, co mówią uczestnicy.„
I jeszcze jeden ważny cytat:
💬 „Prowadzenie za rękę nigdy nie jest twórcze. O wiele lepiej jest wprowadzić kogoś w korytarz, w którym znajduje się wiele drzwi. Wiesz co się stanie, gdy któreś zostaną otwarte, ale pozwalasz tej osobie je wybrać.„
Co może być dla Ciebie trudne?
👉 Powstrzymanie się od dawania gotowych rozwiązań
👉 Pozwolenie młodym na popełnianie błędów
👉 Zaufanie, że dadzą radę
👉 Wytrzymanie momentów „chaosu” i niepewności
👉 Rezygnacja z nadzoru i kontroli
To normalne! Prawie każdy koordynator przez to przechodził:
💬 „Dla mnie, jako koordynatora, trudne było oddanie młodym przestrzeni do działania. Kiedy jesteśmy za coś odpowiedzialni, czasami również finansowo, to obawiamy się oddać tę decyzyjność. A to ona nauczy młodzież najwięcej.„
Jak rozmawiać z młodymi?
Jak wytłumaczyć, o co chodzi w RS?
Powiedz wprost:
👉 To NIE jest kolejny szkolny “projekt”
👉 Tu nie ma gotowego planu, który musicie wykonać
👉 Sami wymyślacie, co chcecie zmienić w swojej okolicy
👉 Możecie próbować różnych rzeczy i uczyć się na błędach
👉 Dorośli są tu po to, żeby wspierać, nie żeby rządzić
Pokaż, co mogą zyskać:
👉 Odkrycie swoich mocnych stron
💬 „Projekt pokazał mi, że w teatrze jest wiele innych bramek, z których można skorzystać, a nie tylko grać na scenie.”
👉 Przełamanie własnych ograniczeń
💬 „Chociaż najważniejszym dla mnie doświadczeniem było zadzwonienie, by umówić salę – to duże wyzwanie dla kogoś, kto boi się rozmawiać przez telefon. Od tamtej pory rozmowy nie stanowią dla mnie problemu.”
👉 Nowe przyjaźnie i kontakty
💬 „Do projektu dołączyłem z wieloma znanymi mi osobami, więc szliśmy ramię w ramię przez życie już wcześniej, ale dzięki RS pojawiło się też wiele nowych znajomości, które były naprawdę niesamowite.”
👉 Rozwój praktycznych umiejętności
💬 „Przede wszystkim rozwinęły się we mnie kompetencje miękkie, takie jak praca w grupie, umiejętność zdrowej rywalizacji czy zarządzania swoim czasem. To zostało ze mną i w późniejszym czasie zaowocowało.”
👉 Większa pewność siebie
💬 „Myślę, że cały projekt okraszony był ogromną niepewnością. Dla wielu był to debiut na scenie… Zagraliśmy!!! Kłaniamy się, wchodzimy do garderoby i krzyczymy z radości. Udało się!!!”
👉 Realny wpływ na otoczenie
💬 „Pokazaliśmy, że nastoletni ludzie mają głos, mają umiejętności i chęci, by działać. I zadziałaliśmy i działać będziemy dalej.”
O co właściwie chodzi w Równać Szanse?
Najważniejsze założenia:
🔥 To młodzi decydują, co chcą zrobić dla swojej społeczności
🔥 Nie ma znaczenia CO robicie – liczy się JAK to robicie
🔥 Błędy są OK – to najlepsza droga do nauki
🔥 Dorośli są wsparciem, nie szefami
🔥 Każdy ma prawo do własnego zdania i pomysłów
Dlaczego to jest wyjątkowa szansa?
👉 Jesteś częścią większej społeczności
To nie jest pojedynczy projekt – dołączasz do sieci młodych ludzi z całej Polski, którzy tak jak Ty chcą coś zmienić. Poznasz osoby o podobnych zainteresowaniach i pasjach.
👉 Prawdziwe partnerstwo z dorosłymi
„Równać Szanse to nie szkoła, to nie nauczyciel i nie uczniowie. Wyjście z tej roli jest dla koordynatora niezwykle istotne i wręcz fundamentalne.” Tu budujemy relacje partnerskie – uczymy się od siebie nawzajem.
👉 Elastyczność w działaniu
Możecie zmieniać swoje plany w trakcie projektu. Jeśli coś nie działa – zmieniacie to. Jeśli wpadniecie na lepszy pomysł – wprowadzacie go. To Wasza droga i Wy decydujecie, jak nią iść (w kontakcie z nami).
👉 Realny wpływ na otoczenie
To nie są „zajęcia dla młodzieży” – to realna szansa na zmianę czegoś w Waszej okolicy. Zostawicie po sobie coś trwałego, a Wasz głos naprawdę się liczy.
Co można robić?
Dosłownie wszystko! Na przykład:
📰 Stworzyć lokalną gazetę/radio/podcast
🎉 Zorganizować festiwal czy wydarzenie kulturalne
📹 Nakręcić film o waszej miejscowości
💙 Zrobić akcję społeczną
🛝 Stworzyć przestrzeń dla młodych
🎭 Zorganizować warsztaty artystyczne
🔍 Zbadać lokalną historię
Tutaj znajdziesz więcej prawdziwych przykładów działań – baza inspiracji.
Ale pamiętaj – to tylko przykłady. Najlepsze pomysły zwykle rodzą się z pasji i potrzeb samej młodzieży. Sam pomysł też nie jest tu najważniejszy – przede wszystkim liczy się sposób działania.
Druga ważna kwestia. Nie oceniaj pomysłów pod kątem ich “wielkości”. Każdy #MomentMocy (tak nazywamy chwilę, w której młody człowiek odkrywa, że ma realny wpływ na otaczający go świat) jest wyjątkowy i ważny.
Dla jednej osoby może to być zorganizowanie wielkiego wydarzenia, a dla innej pierwsze wystąpienie publiczne przed klasą. Nie oceniaj skali działań, doceń odwagę i inicjatywę!
Pomocne filmiki
🎞️ https://www.youtube.com/watch?v=E-Ly0aBIJ10
🎞️ https://www.youtube.com/watch?v=PqM6rE_yPcQ
🎞️ https://www.youtube.com/watch?v=X6DpPcjhvMI
🎞️ https://www.youtube.com/watch?v=yjif3VihlKM
Jak radzić sobie z typowymi obawami?
„Nie mamy czasu…”
👉 Podkreśl, że to oni ustalają harmonogram spotkań
👉 Pokaż, że projekt można dostosować do ich innych zajęć
👉 Zaznacz, że lepiej robić mniej, ale porządnie, niż dużo na raz
„To będzie nudne…”
👉 Pokaż, że to ONI wymyślają, co chcą robić
👉 Podkreśl, że nie ma tu gotowego scenariusza
👉 Powiedz, że mogą w projekcie podążać śladem swoich zainteresowań
💬 „Na początku myślałam, że to będzie kolejna nuda jak w szkole – że dorośli będą nam mówić co mamy robić, a my mamy siedzieć cicho i potakiwać. Ale to jest totalnie inne!”
„Nie damy rady…”
👉 Przyznaj, że to normalne mieć obawy na początku
👉 Pokaż, że będą mieć wsparcie, gdy go potrzebują
👉 Podkreśl, że wszystkiego można się nauczyć
💬 „Równać Szanse było bezpieczną przestrzenią do nauki, do popełniania błędów.”
„A co jeśli się nie uda?”
👉 Wyjaśnij, że każdy „nieudany” pomysł to nauka na przyszłość
👉 Pokaż, że można modyfikować plany w trakcie
👉 Podkreśl, że najważniejszy jest sam proces, nie efekt końcowy
„Nikt nas nie potraktuje poważnie…”
👉 Pokaż przykłady realnego wpływu młodych na lokalne sprawy
👉 Wyjaśnij, że będą mieli oficjalne wsparcie programu
👉 Podkreśl, że działając razem mają większą siłę
„Nie mamy żadnego doświadczenia…”
👉 Powiedz, że właśnie po to jest ten program
👉 Pokaż, że każdy kiedyś zaczynał od zera
👉 Zaznacz, że będą mieli przestrzeń na naukę i eksperymentowanie
Co działa w rozmowie z młodymi:
✅ Szczerość i autentyczność
✅ Mówienie do nich prostym językiem
✅ Pokazywanie realnych przykładów
✅ Skupienie na ich pomysłach i potrzebach
✅ Dawanie przestrzeni na wątpliwości
✅ Podkreślanie ich sprawczości
✅ Wyrażenie zrozumienia dla ich emocji i obaw
Czego unikać:
🛑 Moralizowania i pouczania
🛑 Narzucania swoich pomysłów
🛑 Bagatelizowania ich obaw
🛑 Zbyt dużego formalizmu na początku
🛑 Porównywania do innych grup
🛑 Obiecywania nierealistycznych rezultatów
🛑 Traktowania młodych „z góry” i pouczania
Kluczowe przesłania
Dla młodzieży:
💪 To WASZ projekt – wy decydujecie
💪 Każdy pomysł jest warty rozważenia
💪 Macie prawo do eksperymentowania
💪 Błędy są częścią nauki
💪 Zawsze możecie liczyć na wsparcie
💪 Jesteście częścią większej społeczności działającej w całej Polsce
💪 Każdy sukces ma znaczenie – nie porównujcie się z innymi
💪 Możecie modyfikować swoje działania w trakcie projektu
💪 Tu budujemy prawdziwe partnerstwo młodych i dorosłych
💪 Uczyć się i rozwijać można nie tylko dzięki ocenianiu
Dla Ciebie jako koordynatora:
🎯 Słuchaj więcej niż mówisz
🎯 Wspieraj, nie narzucaj
🎯 Pozwól na błędy
🎯 Bądź cierpliwy/a
🎯 Zaufaj młodym
🎯 Nie spinaj się – bardziej obserwuj, mniej oceniaj
Co może pójść nie tak?
❌ Za dużo gadania, za mało słuchania. Daj im się wypowiedzieć. Ich pomysły są ważniejsze niż Twoje.
❌ Przejęcie kontroli: „Na młodych najbardziej oddziałuje popełnianie błędów. Jako koordynator wiesz, jaki błąd popełnią, ale powinieneś im na to pozwolić.„
❌ Brak autentyczności. Bądź sobą. Młodzi szybko wyczują, jeśli będziesz próbować ich „urobić”.
Co was czeka?
W czasie projektu:
👉 Odkryjecie swoje mocne strony, o których może nawet nie wiecie
👉 Nauczycie się rzeczy przydatnych w przyszłości
👉 Poznacie inspirujących ludzi
👉 Zrobicie coś konkretnego dla swojej społeczności
👉 Zyskacie szacunek innych ludzi
Jak mówią uczestnicy:
💬 „Program pokazał mi, że mam w sobie więcej odwagi niż myślałam.„
💬 „To było niesamowite zobaczyć, jak nasze pomysły stają się rzeczywistością.„
💬 „Najważniejsze, że poznałem ludzi, którzy myślą podobnie jak ja i chcą coś robić.„
Jak opowiedzieć młodym o Równać Szanse?
To jest przykład, jak możesz opowiedzieć młodym o programie. Nie musisz powtarzać tego słowo w słowo – dostosuj język i przykłady do swojego stylu i Waszej miejscowości.
Najważniejsze to:
👉 Mów szczerze i po ludzku
👉 Używaj przykładów, które mogą ich zainteresować
👉 Pokaż, że to NAPRAWDĘ ich projekt
👉 Zaznacz, że mogą próbować i się mylić
👉 Podkreśl, że jesteś tu by wspierać, nie by rządzić
👉 Opisz ten projekt jako waszą wspólną przygodę
Przykładowa opowieść może brzmieć tak:
“Słuchajcie, powiem Wam szczerze – jak pierwszy raz usłyszałem o RS, to myślałem, że to kolejna ściema dla młodzieży. Wiecie, taka gdzie dorośli niby dają Wam coś robić, ale tak naprawdę wszystko jest z góry ustalone. Ale tu jest totalnie inaczej.
Tutaj to Wy rządzicie. Serio. Nikt Wam nie będzie mówił „musicie zrobić gazetkę” albo „zorganizujcie festyn”. Sami wymyślacie, co chcecie zmienić w swojej okolicy. Może wkurza Was, że nie ma u nas miejsca dla młodych? To zróbcie je. Że nikt nie zna prawdziwej historii tego miejsca? Nakręćcie o tym film. Że ludzie narzekają na młodzież? Pokażcie im, co potraficie.
Wpadacie na pomysł i działacie. Ja? Jestem tu gdybyście czegoś potrzebowali – pomogę ogarnąć kasę na działania, pogadać z kimś ważnym, znaleźć sprzęt. Ale to Wy decydujecie co i jak.
I wiecie co jest najfajniejsze? Możecie spieprzyć. Serio. Jak coś nie wyjdzie – trudno, wymyślicie coś innego. Tu nie ma jedynki do dzienniczka za błędy. Bo na błędach najlepiej się uczymy.
Możecie poznać fajnych ludzi. Nauczyć się praktycznych rzeczy, które przydadzą się w życiu. I przede wszystkim – zrobić coś po swojemu.
To co, macie jakieś pomysły? Chcecie spróbować?”
I najważniejsze…
Nie musisz być idealnym koordynatorem. Nie musisz znać odpowiedzi na wszystkie pytania. Musisz tylko:
✅ Być autentycznym
✅ Być gotowym na nowe doświadczenia
✅ Słuchać młodych
✅ Dać im przestrzeń do działania
✅ Wspierać, kiedy tego potrzebują
Jak mówi jeden z koordynatorów:
„Przygoda z Równać Szanse nauczyła mnie większego zaufania do młodzieży – które co prawda zawsze miałem, ale teraz jest ono jeszcze większe. To była także nauka tego, jak ograniczyć swoje zaangażowanie.”
Powodzenia! I pamiętaj – zawsze możesz liczyć na wsparcie innych koordynatorów i zespołu RS. Nikt nie oczekuje, że będziesz wiedzieć wszystko od razu 😊